حجاب فاطمی

حجاب فاطمی
بانو! چـادر تو تـاج بنـدگـی ات است …
سنـد زهـرایی بـودنـت را امضــا میکنـد …!
طعنـه هـا دلسردت نکنـد …
بـا افتخـار در کوچـه هـای شهـر قـدم بردار …!
نويسندگان
آخرين نظرات
  • ۷ خرداد ۹۵، ۰۳:۲۱ - خانم خونه
    افر ین

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۴۱ ب.ظ

چرا حجاب؟؟؟


چرا حجاب؟؟؟ (مقاله ای کامل در مورد حجاب)

چکیده

    حجاب یکی از منطقی ترین و استوارترین مسائلی است که در دین اسلام وجود دارد و بر روی آن تأکید زیادی شده است. ولی دشمنان برای از بین بردن و یا کمرنگ کردن آن از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند.

 در اول بحث به تاریخچه ی حجاب در دوران قبل از اسلام می پردازیم. بعد از ان به دلایل وجوب حجاب که از سه شیوه قابل اثبات است، اشاره می کنیم: ۱) قرآن: خداوند متعال در قرآن کریم دو بار دستور صریح به حفظ حجاب و پوشش داده است. یکی در سوره نور آیه ۳۱ و دیگری در آیه ۵۹ سوره احزاب. ۲) روایات: در روایاتی که از اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده، بسیار به حفظ حجاب و پوشش تأکید شده و در برخی از روایات عاقبت افراد بی حجاب آمده است که به آنها خواهیم پرداخت. ۳) عقل و منطق: این بخش شامل دلایل عقلی برای اثبات حجاب است که آن دلایل عبارتند از: ارزش والای زن، آرامش زن، تحکیم خانواده و عامل استواری جامعه. در بخش دیگری به برخی از شبهات رایج در مورد حجاب پاسخ داده می شود.

 در بخش عفاف هم بعد از تعریف آن، به آیاتی که در آن شده از عفاف بحث است می پردازیم که آن آیات عبارتند از: آیه ۲۷۳ سوره بقره و آیه ۳۳ سوره نور. و بعد از آن به روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) اشاره می شود. و در آخر این بحث به کلام مقام معظم رهبری اشاره خواهد شد.

 در بخش حیا نیز به آیه ای از قرآن که در آن از حیا بحث شده است، پرداخته می شود و آن آیه، آیه ی ۲۵ سوره قصص می باشد. بعد از آن به روایاتی که در این بحث آمده، اشاره و بعد از آن به کلام اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان در رابطه با حیا، می پردازیم.

کلید واژه : حجاب ، دلایل وجوب ، عفاف ، حیا

مقدمه

بیشترین انحرافات و کج روی ها در نسل جوان دیده می شود و ریشه ی همه ی این کج روی ها را باید در نوع بینش و عقاید آنها نسبت به مسائل دینی، مشاهده کرد.

 یکی از مسائلی که دشمنان اسلام روی آن بسیار سرمایه گذاری کرده اند، رواج بی حجابی و برداشتن چادر و یا روسری از سر خانم ها است. دشمنان با استفاده از دلایل پوچ و بی ارزش، این پوشش الهی را زیر سوال می برند و آن را نوعی زندانی کردن زن می دانند. دلایل آنها شاید در نگاه اول شیرین و جالب به نظر آید ولی انسان متفکر و با بصیرت، با اندکی تأمل و تحقیق در می یابد که کسانی که مخالف حجاب هستند به دنبال چه چیزی می گردند و چرا اینقدر بر این مسئله تأکید دارند.

 یکی از مهمترین و شاید اصلی ترین چیزی که غربی ها و مخالفان حجاب به دنبال آن هستند، مسئله ی ((آزادی زن)) است. و مسلم است کسانی که در پی سود جویی از زنان هستند، بیشتر به حجاب و دلایل آن خُرده می گیرند.

 آنچه به عنوان آزادی زن مطرح می شود، در واقع آزادی زن نیست بلکه آزادی مرد است. آزادی مرد در اینکه خیلی راحت به هر زنی خواست نگاه کند و یا اینکه با هر زنی خواست ارتباط برقرار کند و او را وسیله ی التذاذ خود گرداند. زن باید آرایش کند تا مرد لذت ببرد، زن باید بدن و صورت خود را از بین ببرد تا مرد سود آن را ببرد. همیشه با خود می گویم یعنی یک زن اینقدر ارزش خود را پایین می داند که حاضر است، ساعت ها روی چهره و اندام خود کار کند تا مثلاً یک مرد به او علاقه نشان دهد و آن هم چه علاقه ای. علاقه ای که با ارضا شدن مرد از بین می رود و در آخر هم این زن است که ضرر و زیان دیده است نه مرد.

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۴۱
فرزانه غلامی
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۰۷ ب.ظ

انواع حجاب قرآنی


              1. حجاب چشم «قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم؛ ای رسول، به مردان

مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند» . (سوره ی نور، آیه ی 30) «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ؛ ای رسول، به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند» . (سوره ی نور، آیه ی 31)

2. حجاب در گفتار نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است. «فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض؛ زنها که نازک و نرم با مردان سخن نگویید، مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد» . (سوره ی احزاب، آیه ی 32)

3. حجاب رفتاری نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. «و لا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود» . (1) (سوره ی نور، آیه ی 31) از مجموع این مباحث، به روشنی استفاده می شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. بنابراین، حجاب و پوشش زن، به منزله ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. در انتها، این نوشتار را با بیان سخنانی از استاد شهید «مرتضی مطهری» که در تبیین فلسفه ی حجاب در اسلام، تلاش علمی فراوانی داشت، به پایان می رسانیم: «عده ای می گویند: چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن باحجاب باشد، یعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشینی باشد، اما باید بدانیم آنچه درباره ی پوشش زن است کلمه «ستر» به کار می رود. پوشش زن، در اسلام آن است که در معاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوه گری، پرهیز کند» . (2)

پی نوشتها:

1 . المیزان، 19. 2. شهید مطهری، مسأله حجاب، انتشارات صدرا.

۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۰۷
فرزانه غلامی
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۰۱ ب.ظ

آقا اجازه !



        آقا اجــازه ! دلــزده ام از تمــام شــــهر        

                                            بی تـو دلم گرفتــه ازاین ازدحــام شــهر
        آقا اجازه ! دست خودم نیست خسته ام

                                   در درس عشق من صف آخر نشسته ام

         در ایــن کلاس عاطفــه معنــا نمی دهــد   

                                   اینجــا کســـی برای تو برپــا نمی دهــد

         آقا اجازه ! بغــــض گرفتـــــه گلــویمـــان   

                                    آنقـــدر رد شــدیم که رفـــت آبـرویمــــان

۴ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۰۱
فرزانه غلامی
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۴۹ ب.ظ

هر جا سخن از حجاب است

هر جا سخن از حجاب است بوی بهشت عجیب می وزد !

چادرت .....

همان همرنگ ترین به خانه خدا !

او گرچه سیاه است !

ولی 

رنگین کمانی از رنگهای حیا ونقوش در او آرمیده اند 

رنگ نجابت

 نقش متانت

تذهیب حیا 

آری تو مینیاتور عفت و وقاری !


وتو هنرمندانه هنر او را به نمایش میگذاری !


واین چادرانه ایست بر وزن عاشقانه !

برای چادرت .....

که بدانی 

لمس تار و پودش رزق وضو دارد !


وبدانند که مبتلا تری به او.... ومشتاقانه گرفتار شده ای به شمیم سیاهش

گفتند :

:x:حجاب محدویت است !

:x:حجاب مصونیت است !

درست است و قبول !

ولی صحبت 

محدویت و مصونیت

بماند برای حداقلی ها ....

برای تو !

...چادر...

محبوبیت است !

نزد خدا !


۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۴۹
فرزانه غلامی
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۴۵ ب.ظ

حجاب یعنی...

حجاب یعنی

                          تمام من برای تو...

۱ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۴۵
فرزانه غلامی
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۳۹ ب.ظ

مسأله حجاب آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره)

       اشاره علت و فلسفه پیدا شدن حجاب چیست ؟ چطور شد که در میان همه یا بعضی ملل باستانی پدید آمد ؟ اسلام که دینی است که در همه دستورهای خویش فلسفه و منظوری دارد چرا و روی چه مصلحتی حجاب را تایید و یا تاسیس کرد ؟ .
مخالفان حجاب سعی کرده اند جریانات ظالمانه ای را به عنوان علت پیدا شدن حجاب ذکر کنند و در این جهت میان حجاب اسلامی و غیر اسلامی فرق نمی گذارند چنین وانمود می کنند که حجاب اسلامی نیز از همین جریانات ظالمانه سرچشمه می گیرد .
در باب علت پیدا شدن حجاب نظریات گوناگونی ابراز شده است و غالبا این علتها برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذکر شده است . ما مجموع آنها را ذکر می کنیم . نظریاتی که به دست آورده ایم بعضی فلسفی و بعضی اجتماعی و بعضی اخلاقی و بعضی اقتصادی و بعضی روانی است که ذیلا ذکر می شود : . 1 - میل به ریاضت و رهبانیت( ریشه فلسفی ) .
2 - عدم امنیت و عدالت اجتماعی ( ریشه اجتماعی ) . 3 - پدرشاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد ( ریشه اقتصادی ) . 4 - حسادت و خودخواهی مرد ( ریشه اخلاقی )

. 5 - عادت زنانگی زن و احساس او به اینکه در خلقت از مرد چیزی کم دارد به علاوه مقررات خشنی که در زمینه پلیدی او و ترک معاشرت با او در ایام عادت وضع شده است ( ریشه روانی ) . علل نامبرده یا به هیچ وجه تاثیری در پیدا شدن حجاب در هیچ نقطه از جهان نداشته است و بی جهت آنها را به نام علت حجاب ذکر کرده اند و یا فرضا در پدید آمدن بعضی از سیستمهای غیر اسلامی تاثیر داشته است
در حجاب اسلامی تاثیر نداشته است یعنی حکمت و فلسفه ای که در اسلام سبب تشریع حجاب شده نبوده است . همانطور که ملاحظه می شود مخالفان حجاب گاهی آن را زاییده یک طرز تفکر فلسفی خاص درباره جهان و لذات جهان معرفی می کنند

و گاهی ریشه سیاسی و اجتماعی برای آن ذکر می کنند و گاهی آنرا معلول علل اقتصادی می دانند و گاهی جنبه های خاص اخلاقی یا روانی را در پدید آمدن آن دخالت می دهند . ما هر یک از این علل را ذکر و سپس انتقاد می کنیم و ثابت می کنیم که اسلام در فلسفه اجتماعی خود به هیچیک از این جهات نظر نداشته است و هیچیک از آنها با مبانی مسلم و شناخته شده اسلام وفق نمی دهد و در خاتمه به یک علت اساسی اشاره می کنیم که از نظر ما موجه ترین آنها به شمار می رود .


برای دانلود کتاب به بخش دانلود کتاب در منوی بالای وبلاگ مراجعه کنید


۰ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۳۹
فرزانه غلامی