حجاب فاطمی

حجاب فاطمی
بانو! چـادر تو تـاج بنـدگـی ات است …
سنـد زهـرایی بـودنـت را امضــا میکنـد …!
طعنـه هـا دلسردت نکنـد …
بـا افتخـار در کوچـه هـای شهـر قـدم بردار …!
نويسندگان
آخرين نظرات
  • ۷ خرداد ۹۵، ۰۳:۲۱ - خانم خونه
    افر ین

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸ ب.ظ

پوشش زن در ایران باستان

                        

در مورد پوشش زنان ایران باستان، مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد. ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.»(۱)

 

از دائره المعارف لاروس نیز به دست می آید که حجاب در بین مادها و پارس ها وجود داشته است.(۲) همچنین در تفسیر اثنی عشری(۳) آمده است: «تاریخ نشان می دهد که حجاب در فرس قدیم وجود داشته است». در کیش «مازدیسنی» نامه شت مهاباد، آیه ۹۰ گوید: زن خواهید و جفت گیرید و هم خوابه دیگری را نبینید و بر او منگرید و با او میامیزید».

 

نصوصی که بیانگر حجاب زنان ایران باستان است، نشان می دهد که زنان در دوره های مختلفی چون دوره مادها، پارسی ها (هخامنشیان)، اشکانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بوده اند، که به چند نمونه آن اشاره می شود:

 

دوره مادها

در کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» آمده: «اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.»(۴)

 

وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»(۵)

 

دوره پارسی ها (هخامنشیان)

پارسی ها به وسیله کوروش، دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس کردند. آنها از نظر لباس همانند مادها بودند. در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است: «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمی خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»(۶)

 

۳ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۲:۴۸
فرزانه غلامی
چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵ ق.ظ

حجاب و ازدواج

   اگر از یک جوان اروپایی بپرسند:« چرا ازدواج نمیکنی؟» جواب خواهد داد:« وقتی که هر روز شیر تازه میتوانم تهیه کنم؛ چه نیازی به خریدن گاو دارم؟خداییش هم با توجه به فرهنگ و اوضاع جوامع غربی، زیاد بی ربط نگفته است!! اگر در جامعه ای بی حجابی رواج داشته باشد و ارتباط بین زن و مرد حدّ و مرزی نداشته باشد، بنیان خانواده نیز سست می شود و هیچ جوانی حاضر به تشکیل خانواده و قبول مشکلات و تعهدات مربوط به آن نخواهد شد. و این خود نقطه ی اغازین افول زندگی اجتماعی بشر خواهد بود.



استاد علامه طباطبایی می فرمایند: « با باز شدن راه روابط نامشروع، روز به روز میل و رغبت افراد به ازدواج کمتر می شود. چون با اینکه می توانند از راه زنا، حاجت جنسی خود را برآورده کنند؛ دیگر انگیزه ای برای ازدواج نمی ماند! اگر مرد است چرا زیر بار محنت و مشقت نفقه ی عیال خود برود و اگر زن است زحمت حمل جنین و تربیت او را تحمل کند. با اینکه غریزه ی جنسی که محرک و باعث همه ی اینهاست از راه دیگر هم اقناع می شود؛ بدون اینکه کمترین مشکل و سختی را ببار بیاورد! چنانکه میبینیم دختر و پسر جوان غربی همین کار را میکنند. و حتی به بعضی از جوان های غربی گفته اند که چرا ازدواج نمیکنی؟ در پاسخ گفته است: چکار به ازدواج دارم، تمام زن های این شهر از آن من است! دیگر ازدواج چه فایده ای دارد؟ تنها خاصیت آن مشارکت و همکاری در کارهای جزئی خانه است که آن هم مانند سایر مشارکت ها ست که با اندک بهانه ای منجر به جدایی شریک ها از یکدیگر میشود و این مسئله امروزه بخوبی در جوامع غربی مشهود است. در غرب ازدواج به یک شرکت تشبیه شده است که بین زن و مرد منعقد می شود و ان را تنها غرض و هدف ازدواج می شمارند. بدون اینکه حسابی برای تولید نسل و یا براوردن خواسته های غریزی باز کنند...!!» {1} در فرانسه، آمار ازدواج نسبت به هیجده سال قبل به یک سوم کاهش پیدا کرده است؛ در امریکا امار ازدواج نسبت به 10 سال قبل، نصف شده است. حقیقتی که پشت این تفکر که « استفاده ی ازاد از زنان آزاد برای مردان آزاد » خوابیده است، دیگر جایی برای ازدواج و تشکیل خانواده و همچنین حفظ کیان خانواده باقی نگذاشته است! وقتی ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه ای به حاشیه رانده می شود؛ تنها فایده ای که دارد، زیاد شدن جوان های لاابالی و هرزه، دختر های تنها ؛ افزایش بچه های بی سرپرست و در نتیجه افزایش روز افزون آمار جرم و جنایت!! و صد ها مفاسد دیگر. آیا این دلیل برای با حجاب شدن و با حجاب ماندن کافی نیست؟!

mohajabeh.mihanblog.com

۳ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۵۵
فرزانه غلامی